Thursday, September 3, 2026

Dania Masak Apa Untuk Dinner Semalam?

Assalamaualaikum wrt...

Semalam balik kerja sampai awal dalam pukul 7 malam...masuk rumah je anak dara tu tengah masak...SA sebagai mama yang prihatin ke dapur la..tanya masak apa tu...dia cakap uncle mintak sambal telur..tapi mama boleh x tolong siapkan bahan untuk sambal..Nia x ingat berapa banyak nak guna bawang apa segala...SA pun siapkan la bahan...malas nak tumbuk guna lesung..kita hiris2 je semua bahan...dan explain skit apa nak ditumis segala la...



SAmbal telur mata...lauk ni je hari2 takpe untuk suami..dia suka katanya...ha ye laaaa...hari- hari sangat la..


Ayam goreng berlada ni dia masak untuk lunch. Selasa atuk dah masak MLCA daging cincang..


Dia goreng ayam panas- panas

 Menu sayur takde sebab dah xde stok sayur...

Nia ada minggu ni je..minggu depan dia dah start exam dah...dia balik nanti 15hb...Lepas tu kami bercuti ke Kuala Terengganu...SA dah booked Homestay...dah bayar...tapi free cancellation la before 5hb..masalah sekarang ni kan..SA book homestay ada 3 bilik..2 bilik ada aircond tapi 1 bilik lagi ada kipas je..jadi masalahnya plak...takde lift...homestay ni kat tingkat 3..kalau kitorang 3 orang ni xpe la lagi..risau kan PZ je...

So sekarang ni...SA tengah cari lagi homestay lain yang dekat ngan bandar..dekat ngan Pasar Payang dan semua attraction la...at least dapat homestay yang sebiji rumah ada 3 bilik atau apartment 3 bilik...untuk tarikh yang SA nak tu harga dia naik mendadak plak...haihhhh...seboleh- boleh SA nak tukar untuk keselesaan PZ..homestay yg dah booked tu OK,,cantik...tapi xde lift tu yang scary skit..dah la PZ ada masalah Sciatica kan...jenuh plak kang...

Siapa ada contact Homestay area Kuala Terengganu...Kak Faizahanum?Ke ada blogger dari Terengganu yang boleh bagi idea?

Early Dinner Di Top Ten Ikan Bakar Pengkalan Balak...

Assalamualaikum wrt...

Masa kat Melaka hari tu kan kami gerak balik terus ke Pengkalan Balak..Aydan nak main pasir la..nak mandi laut la..kebetulan SA satu family xde plan lain, kami pun ikut la ke sana..lepak tepi lauk kena angin laut...cuaca memang panas la kan..tak jauh pun..dalam 15 minit dari venuw wedding tu dah sampai dh...

Sampai je Lisa ,husband dia dan Aydan meniti batu2  kat pantai tu..SA x kuasa la nak ikut..panas....SA dan suami lepak je tepi tu...sambil-sambil posing...


Masa ni air surut...


Pantai ni xde sangat orang mandi..belah tengah-tengah tu tengah baik pulih, renovate apa segala


Gigih erk 3 beranak ni...x kuasa la SA nak pi join sekali


Tengah lepak-lepak  tu nampak ada ppuan dukung anak pakai baju warna putih..SA ni rabun...masa tu xde la pakai spec..dh dekat baru perasan Acu ngan Tihani...eh..bila diorang ikut..kata nak pi bawak PZ jalan-jalan lagi..tiber ada kat situ plak..ermm dia pun join la kami lepak sampai la  Taufiq dan Tiara basah kena air laut..katanya terjatuh...panjang aje akal masing-masing...


Tihani bukak baju terus sebab panas


Saje je SA rakam perangai 2 beranak tu...



SA amik peluang la selfie


Panas betul


Selfie lagi


Dah macam tengah merajuk/gaduh


Masa Acu join kitorang


Kerusi healing tu memang ada dalam kereta..keluarkan..ada gak gunanya


SA plak duduk situ..


Seronok erk...mesra2 kat situ..anak kat kitorang..eh..eh...tau la Anniversary diorang


Dah petang Suami cakap jom la kita pi makan ajak diorang sekali...suami nak belanja..sementara diorang uruskan anak-anak..SA 3 beranak survey mana nak makan area situ...so jumpa la Top Ten Ikan Bakar Pengkalan Balak..memang plan nak makan ikan bakar kan...sesekali berkumpul cuma adik no 4 dan adik no 2 xde...x capai jugak hajat suami nak belanja semua adik beradik makan...blogspot ni kan ada masalah..upload gambar x masuk..kalau masuk pun x ikut aturan..

So korang tengok la makanan dulu...yang bestnya belakang kedai ni laut....pemandangan pun cantik cuma kami x larat nak explore..masing-masing dah penat dan lapar


Sotong goreng tepung X 2 pinggan..


Sup tulang untuk PZ..pesan jangan buat pedas


Kailan ikan masin


Order kangkung belacan dapat kangkung goreng ikan masin


Kerang rebus X 2 plate..kicap cicah tu sedap betul


Ikan siakap amik yang x sampai sekilo beratnya dapat terpaling besar..pelik betul..amik kecik dapat besar..dia ni je RM115  buat 3 rasa


Ikan jenahak bakar sambal, belah 2..memang sedap..seekor ni RM98


Tomyam campur 2 X plate

Air tembikai 2 jug, Air limau ais 1 jug dan Ais kosong 1 jug


Family Mohd Zain yg x berapa lengkap


Alhamdulillah dapat berkumpul





Anak buah yang satu ini kuat makan..x boleh nampak makanan memang laju je dia nak makan..sedap dan seronok suapkan dia


Sabar Tihani...panassss...


Haaa nampak...obsess dia terhadap makanan...



 Dia tantrum sebab nak tido..tapi nak makan...mana satu ni dik..cuma tu la..bila makan nasi dia nak buat sendiri...


SA lupa suruh Dania amik gambar kedai dan segala seafood...SA pun x amik gambar masa tu..sibuk memilih seafood je..tapi kedai ni sedap la semua makanan dia...harga ikan tu dh termasuk harga masakan yer...Suami cakap kena repeat bawak family Ateh plak...Alhamdulillah  syukur...semua pun kenyang...terima kasih suami belanja makan-makan ni...semoga allah murahkan lagi rezeki...

Total damage di Top Ten Ikan Bakar Pengkalan Balak = RM430


Wednesday, September 2, 2026

Early Dinner Nasi Padang Di Bumbu Babah Senawang

Assalamualaikum wrt...

Sabtu lepas...kan x nak masak..kan gantung kuali periuk serta yang sewaktu dengannya...SA berdua je tinggal ngan Dania..suami blom balik lagi dari buat grab...SA baring2 je depan tv tengok Netflix...sesekali lelap gak la...kami berdua x makan tengahari...santai betul masa tu..perut kenyang sebab SA dah makan cekodok, buat gak maggi goreng masa Acu sampai amik PZ..makan tu je la sikit2..kenyang betul..ikutkan malas nak up entry ni hari ni tapi senang teracun kan..PH dan Kak Rawiwa up citer makan kat Bumbu Babah...SA pun release aje la draft ni...perangai kan...

Suami balik dalam pukul 4 lebih..pukul 5 petang siap2 kami keluar mencari makan...dah sampai Senawang pukul 6 lebih...terus aje la tuju ke Bumbu Babah cawangan Senawang...kat Seremban ni ada 2 Cawangan..Senawang dan Mydin Seremban 2..Mydin Senawang x pasti plak...makin maju Bumbu Babah ni...



Signboard dari tepi..


Gambar dari depan


Jom tengok menu


Lauk pauk yang ada..SA ingat kat sini macam amkan nasi campur..rupanya ada set..dan boleh add on lauk sedia ada...


10% kalau jadi ahli


Pengasas dan Chef


Menu- menu dipaparkan akt kaunter


Banyak betul pucuk ubi tu


Jom makan..suami sis tu..kalau makan dia mmg x pandang kiri kanan dah...bini kat sebelah pun dia jeling sekali je..selebihnya focus makan


Dendeng goreng crispy, x amik yang Balado


Set Rendang Daging  + Ayam Kalasan


Rendang daging + Ayam Kalasan pilihan Suami dan Dania


Set rendang daging + paru goreng SA punya..paru tu crispy betul...caner erk dia goreng crispy macam tu


Pilihan air x banyak, Sirap dan air tin serta air mineral..kami pilih sirap aje la semuanya


Ayam Goreng Kalasan dia best






Total damage kami makan bertiga...RM85.70


Alhamdulillah...sedap makan nasi padang ni...banyak pilihan...so boleh la pilih set mana yang berkenan di hati..SA x pasti boleh amik ala carte ke..tapi boleh je add on lauk lain..eh..set tu pun dah banyak dan besar portion..SA makan nasi suku je..selebihnya pindahkan akt pinggan suami...muahahahaha....aci la kan...

Korang yang tinggal kawasan Seremban atau Senawang dah pernah rasa belum Nasi Padang kat Bumbu Babah ni? Kalau belum, memang berbaloi untuk cuba! Lauk mana satu yang menjadi kegemaran korang kat sini. Bagi SA, memang puas hati makan kat sini..Set tu xde la pricey sangat pun..bil jadi mahal bila ada add on lauk lain...sambal hijau dan merah dia sedap weyh...berdesing makan..suami SA makan berjurai- jurai peluh..pedas sangat kot kat dia..kena la ulang- ulang amik tissue..hahahaha....

Sekali-sekala gantung kuali dan cuci mata makan luar bertiga macam ni memang terapi betul. Alhamdulillah untuk rezeki makanan yang sedap dan masa berkualiti bersama keluarga. Next time boleh la ajak PZ plak makan kat sini...

Lepas tu kami pi mana?

Lepass makan ni la kami pi beli bling- bling yang memancor2 tu...silau mata kata suami..hahah...tunggu next entry ye...


Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah