Friday, October 25, 2024

SA Dah Suka Tongmo Tanpa Sengaja...Sedap Weyh...

 Assalamualaikum...

Apa itu Tongmo?

Tongmo atau sosej Kemboja kini telah viral di seluruh Malaysia. Ia merupakan makanan tradisional masyarakat Kemboja yang diperbuat dari usus lembu. Prosesnya bermula dengan mencuci bersih usus lembu dan diperap semalaman. Kemudian daging lembu akan dihancurkan dan dimasukan ke dalam usus lembu nipis tersebut.

Usus ini diikat menjadi ruas-ruas, ditusuk-tusuk agar air isinya keluar sedikit tanpa pecah dan dijemur di bawah terik matahari selama 2-3 hari. Tongmo lazim dimasak panggang dan dihidang terus bersama jeruk betik atau kicap , tetapi ia juga boleh dimasak kukus, digoreng mahupun diisi dalam lauk lain.



SA memang dh jatuh cinta dengan Tongmo ni..

SA suka kalau isinya tidak terlalu manis..ada pernah beli isi daging dalam tongmo tu manis betul..biasa SA mintak rasa dulu..kena kat lidah SA baru SA order banyak..

Masa jenjalan berdua ngan suami awal bulan hari tu sempat la singgah di Klebang..singgah semata2 nak beli tongmo..sedap...lama skit la SA tunggu adik tu bakar..SA amik 3pcs RM12..ingat cukup..ermm..suami yg over makan..kalaubtau dia suka SA beli lebih..dah la lepas tu terselit2 kat gigi..jenuh nak bersihkan..hahahhaa...itulah risiko makan tongmo..akan terselit di celah2 gigi..kena bersihkan kalau x memang korang x selesa..tapi apa adehal..benda sedap kan..nak cari la kat area JB esok..masalahnya cutinya kejap aje..mana sempat nak JJCM..mana sempat la ye...nanti ada cuti panjang lagi boleh la kita JJCM lagi...


4 comments:

  1. My fav ni, kalai jumpa org jual wajib beli. So far yg paling fav, tongmo Syura.

    ReplyDelete
  2. Pernah tengok tapi tak pernah lagi berpeluang nak rasaaa

    ReplyDelete
  3. Sy pun suka ni sis..Kita geng =D

    ReplyDelete
  4. Boleh la try rasa lepas ni sbb tengok rupanya tu mcm takut je nak cuba haha

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah